Ne használja „vakon” telefonja vagy a bankautomata billentyűzetét!

A csalók 2017-ben is intenzíven támadnak.

Az elmúlt év egyik legelterjedtebb vagyon elleni bűncselekménye az a csalás volt, melynek elkövetői elérték, hogy az általuk mobiltelefonon felhívott sértettek több telefonszámhoz tartozó egyenleget is feltöltsenek lehetőleg minél nagyobb összegben egy bankautomata segítségével. A sértettek között nem csak a modern műszaki eszközök használatában járatlan nyugdíjas korosztály tagjai, hanem meglepő módon fiatal felnőttek is voltak. A kiszemelt áldozatokat a pénznyeremény vagy vonzó tárgynyeremény ígéretével tudták a higgadtságukból kizökkenteni és ennek eredményeként érték el, hogy a legcsekélyebb kétely nélkül engedelmeskedjenek és lényegében „vakon” nyomogassák a telefonon megadott instrukciók alapján az ATM klaviatúráját. A módszer még 2017-ben is eredményes, melyről tanúskodik egy 24 éves veszprémi nő feljelentése, akit 2017. január 8-án 90.000,- forinttal rövidítettek meg ilyen módon a csalók.

Az új év első hetének tapasztalatai azt mutatják, hogy ennek a csalásnak már egy újabb variánsa is megjelent. Itt szó sincs nyereményről, sem bankautomatáról, hanem a sértett telefonszámának előhívószáma szerinti szolgáltató munkatársaként bemutatkozó csaló „csak” adategyeztetési céllal jelentkezik. Ennek során pedig arra kéri áldozatát, hogy küldjön el néhány „kódszámot” SMS-ben az általa megadott telefonszámra.

Az egyenként bediktált karakterek és az a körülmény, hogy az elkövető − lekötve a hívott figyelmét − folyamatosan beszél, elfedi a sértett előtt azt a tényt, hogy ő a csaló utasításai alapján telefonegyenlegek feltöltését hajtja végre saját előfizetésének számláját terhelve. Ilyen előzmények után egy 48 éves veszprémi férfinek − ugyancsak 2017. január 8-án − 15.000,- forint kárt okozott az ismeretlen telefonáló. A sértett vesztesége nagyobb is lehetett volna, azonban viszonylag hamar rádöbbent, hogy becsapták, ezért amikor újabb „kódszámok” megküldését kérték tőle, megszakította a telefonbeszélgetést.

2017. január 6-án egy 69 éves veszprémi férfi is feljelentést tett. Őt még 2016 novemberében károsították meg a csalók 20.000,- forinttal. Feljelentésének adatai szerint először a bankautomatás módszerrel próbálkoztak nála, de miután ennek ellenállt, SMS-ben küldtek részére értesítést „nyereményéről” és erre válaszul kérték tőle a kódszámos visszaigazoló SMS-t. Ekkor már együttműködő volt, vesztére.

A három feljelentésből kitűnik, hogy a csalók széles repertoárral rendelkeznek áldozataik megtévesztésére, de mindegyikben közös, hogy olyan tranzakciókra veszik rá őket, melyek lényegét az érintettek nem látják át, csak a telefonáló instrukcióit követik. Bármi is legyen az ilyen típusú bűncselekmények módszere, mindegyik megelőzhető, ha nem követjük „vakon” ismeretlen telefonálók utasításait.

Tudatosítsuk magunkban, hogy vannak olyan – általunk talán nem is ismert – billentyűkombinációk, melyek benyomásával mások előnyére terhelhetjük bankszámlánkat vagy telefonegyenlegünket!

 

Kategória: Aktuális, Bűnmegelőzés | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.